01. december 2014

Charterbureauer bliver til oplevelsesbureauer

Charterbureauer bliver til oplevelsesbureauer
Her følger et resumé af et velbesøgt arrangement i Danske Rejsejournalister:

NEJ
- løbet er ikke kørt for rejseselskaberne

JA
- vi kan sagtens genopfinde os selv. Som vi har gjort det utallige gange før.

Det var fire selvsikre repræsentanter for rejsebranchen, der debatterede ved Danske Rejsejournalisters medlemsmøde på det nye Wakeup Copenhagen Hotel i indre København tirsdag den 25. november. Et velbesøgt møde med godt 50 deltagere, der hørte buddene for fremtiden fra direktør Jan Lockhart, FDM Travel, direktør Jan Vendelbo, Spies Rejser, direktør Henrik Fuglsang, Nyhavn Rejser og direktør Peder Hornshøj, Bravo Tours.

Jan Lockhart gjorde opmærksom på, at rejsemarkedet globalt vokser med over fem pct., så alene af den grund… men medgav også, at branchen selvfølgelig er stærkt udfordret. Jan Vendelbo mindede om, at man allerede for 20 år siden erklærede charterbranchen død, men at det faktisk går rigtig godt også i dag. Henrik Fuglsang var enig og påpegede, at branchen er i en voldsom udvikling. Ikke mindst fordi teknologien gør folk selvhjulpne. Mens Peder Hornshøj pegede på, at charterbranchen har noget unikt, som (måske) skal udnyttes endnu bedre. Her tænkte han bl.a. på den tryghed og sikkerhed, som kunden ikke får, når hun selv bestiller på nettet.

Branchen mener også, at den er god til produktudvikling. F.eks. med voksenhoteller, med højere kvalitet på hotellerne generelt og med større fleksibilitet. Samtidig er det vigtigt for hver enkelt af operatørerne at positionere sig, hvor de nu er stærke. Bravo Tours holder f.eks. fast ved danske rejseledere, om end rejselederens rolle ændrer sig. Mens Nyhavn Rejser peger på vigtigheden i at skabe relationer til kunderne.

Og så er der selvfølgelig fremtidens kamppladser: De digitale platforme, hvor udviklingen går ufattelig hurtigt. F.eks. fortalte Jan Vendelbo, at salget af rejser fra mobile enheder som smartphones og tablets snart overstiger almindelige computere. Så der gælder det virkelig om at være med.

På spørgsmålet om hvordan de ser udviklingen fem – ti år frem i tiden, sagde Henrik Fuglsang:
- Folk bliver mere og mere selvhjulpne, krævende og nuancerede i måden at rejse på. Så om 20 år er vi mere oplevelsesbureauer end rejsebureauer. Som modpol til de rene fly- og hoteloperatører, der også vil være på markedet.

LÆS OGSÅ: Stand By skriver bl.a.:
www.standby.dk


Til nyhedsoversigt
  • Se alle