22. november 2017

Spændende seminar for rejsejournalister

Referat fra Rejsejournalistens Seminar: Ind i fremtiden på de sociale medier, SoMe.
Det blev en spændende eftermiddag i Christianshavns Beboerhus, da ca. 35 medlemmer mødtes for at få øget kendskabet (eller blive introduceret til) de sociale platforme. Det kom til at fremgå tydeligt, at disse er nødvendige elementer i nutidens rejsejournalistik, ikke kun i fremtidens. Som Rikke Koks Andreassen skrev på Facebook lige efter seminardagen, så ”gik vi ind i fremtiden sammen. 
I al fald tog vi et par skridt i den rigtige retning til at blive klædt på til nutidens brogede mediemarked, hvor den personlige, nicheprægede tilgang med flotte fotos ikke kan blive for meget”.  Det udelukker ikke de klassiske rejseartikler i de trykte medier. Men som formand Anne-Vibeke Isaksen sagde i sin introduktion, så må vi vælge vores platforme i denne ”disruptive ” tid – et ord, der kan oversættes som forstyrrede, nedbrydende, men også som banebrydende og innovativ. Og man kan godt få succes som ”en lille fisk” i markedet.
 
Straks-eksponering
Første oplægsholder, Karen Østerbye, Icelandairs PR-ansvarlige for Norden, gjorde det klart, at hun arbejder anderledes i dag end for fem år siden. Hun har stået for presserejser siden 2001. Som hun sagde, så ”varer det ofte ganske længe, før printartikler bliver bragt, og den faktaboks, man som flyselskab gerne vil have med, forsvinder ofte i redigeringen. Men med de sociale medier, som blogs, Facebook, Instagram. Twitter, Youtube m.m., så foregår tingene her og nu. Man kan straks se resultater, evt. fejl kan rettes, de hurtige posts bliver fulgt op, og den interaktion, der finder sted med følgere, betyder meget”.
Østerbye fortalte, hvorfor og hvordan hun udvælger de bloggere, hun samarbejder med. Ofte dem i ’mellemlaget’, som hun tror på vil vokse. Nogle bloggere får oveni flybilletten også honorar for at rejse, men det er langtfra altid tilfældet. Når hun sender SoMe-folk afsted, så er der klar aftale om levering, hvor meget og hvornår. Det store plus er, at det hele foregår i real time – her og nu. Rejsejournalister til de trykte medier er ikke ude af billedet, men aftaler om, hvem man leverer til hvornår, skal være helt på plads inden rejsen. Når man arbejder med de såkaldte ’influencers’, er det meget personligt. Hvad de får i betaling, er der ingen fast norm for. Men man kan se på Google Analytics, hvor langt de når ud, og så vurdere, hvad ”de er værd”. Om det sælger flybilletter, tager Karen Østerbye sig ikke af: ”Min opgave er at sørge for eksponering af Icelandair og selskabets destinationer, så må salgsafdelingen arbejde videre derfra. Jeg elsker selv de lange rejseartikler, og det ene udelukker absolut ikke det andet. At gøre begge dele kan kun være godt”. Et spørgsmål om, hvorvidt unge følgere overhovedet har råd til at købe flybilletter, besvarede hun således: ”Nej, men det har deres forældre”.
Blogger med mere
Karen Seneca er freelancejournalist og har haft rejseblokken.dk siden 2013. ”Jeg er blevet inviteret både som journalist, blogger og Instagrammer, hvor kravet udelukkende var at rapportere på Instagram. Jeg har aldrig lavet en fast aftale om, hvad jeg præcis skulle levere”. Hun opfordrede alle til at blogge: ”På en blog kan man fokusere på de ting, man selv interesserer sig for. Det er sjovt at udgive sit eget og selv bestemme. Der er ingen regler, ingen kan lave om på det, du skriver, og du kan skrive om de mindste ting. Man er ikke afhængig af redaktør”.
”Kontakten med læserne er vigtig. På rejseblokken.dk skriver vi nok til de +35-årige, ikke til de 18-årige. Det er 100 procent win win som rejsejournalist, og det er ret nemt at etablere sin egen blog i Wordpress. Vil man have mange følgere, må man gøre opmærksom på, at man eksisterer. Ringe til lokalaviserne, når man starter, maile til rejsebureauer, gøre reklame på Facebook med mere. Få trafik på siden. Man kan tjene penge på sponserede artikler, bannere osv., men vælg med omhu og skriv, når der er tale om ’editorials’, altså indlæg man får penge for.  
Parastou Booyash har været godt omkring i rejsejournalistikken, bl.a. med klassiske print-rejseartikler og med sit arbejde på rejsemagasin-appen GoTraveling. Nu arbejder hun (også) for Viavana, der er et rejsecommunity (fællesskab). Hun har taget SoMe totalt til sig og ser dens mange muligheder, og hun tror ikke meget på de trykte mediers fremtid. Hun fortalte om diverse bloggere og Youtubere, som har stor succes.
”Hvis du vil ses og høres (og tjene penge) i det kæmpestore udbud, der er kommet til på få år, er det vigtigt at fokusere. Skab din egen niche, fokusér på ét område, på din passion, din største interesse. Skab ét projekt, dit eget brand. Husk at der findes forskellige former for f.eks. crowdfunding, hvor man kan forsøge at samle penge til sit projekt. Gør i øvrigt altid meget ud af dine billeder”. Eller vis andre verden: I samarbejde med Viavana kan man foreslå en rejse, man selv designer og er rejseleder på med sin egen ekspertise som den røde tråd. Det kan være en musikrejse, en træningstur eller hvad som helst. Viavana står for det praktiske arrangement, og du tjener penge pr. person, som er med på din rejse.
 
Rejseredaktøren
Tina Kronborg, rejseredaktør på Politiken, understregede også, at fotos af høj kvalitet er enormt vigtigt. Hun sagde bl.a.: ”Som det er nu, laver vi 20% print, 80% alt muligt andet på sociale platforme, hvor vi ikke mindst bruger mange billeder. Vi er stadig interesseret i print, men her bruger vi kun ca. fem fotos, mens der er ni-10 stk. på nettet pr. artikel. Billeder er altafgørende for os. På nettet bruger vi også meget grafik, kort, interaktivitet og de såkaldte sliders, hvor man f.eks. kan se høj- og lavvande på én gang. Og så er video supervigtigt, faktisk er det afgørende at kunne bidrage med det. Vi folder de digitale fortællinger ud. Alle disse ting giver en bedre brugeroplevelse”.
 
”Foruden sites med diverse links bruger vi også Facebook og Instagram. Musik og videoklip er også for at skabe ratings (omtale/læsertal). Som freelancer vil det være en fordel at have billede/video med fra en rejse, og her er en IPhone OK. Vores TV-afdeling skal nok klippe det sammen.  Politikens nyhedsbrev er blevet relanceret i september og har 15.000 følgere. Det har en navngivet journalist som afsender, så det er mere personligt, for journalistik i dag er mere interaktion end ’bare’ oplysning”.   
 
Tina Kronborg svarede ja på et spørgsmål, om Politiken fortsætter med selv at lave sine rejsesektioner m.m. ”V udliciterer ikke. Vi kender vores læsere og tror på, at det er den tilknytning, der skal til for at beholde sine abonnenter. Der er en samhørighed. Freelancehonoraret er ikke gået op trods øgede krav, og ja, det er latterligt lavt (3000 kr.) Men det bliver (trods alt) kun bragt i Politiken. Men altså: Vi tænker først og fremmeste digitalt nu, sådan er det blevet (og avisen forsvinder nok på et tidspunkt). Vi har en Instagramkonto, fordi det giver os en langt større bane at spille på og brand-værdi, for de unge (især) er på Instagram. Det er en gave med de digitale muligheder, men det stiller store krav til jer”.  
 
Vores eget medie
Vagn Molnit fortalte om Ferieblogger.dk, der blev oprettet sidste år: ”Vi ville som rejsejournalister gerne have vores eget medie. For det giver freelancere en platform for deres artikler, uden at de behøver at oprette deres egen blog. Mange oplever, at de har mange historier fra en rejse, som ikke alle sammen kan blive solgt til de trykte medier”.
”Systemet bagved, InfoTainment, står for salg, markedsføring, adinistration, regnskab og den vigtige optimering på de sociale medier (med mere) - og når vi står for en kampagne for f.eks. et turistkontor eller rejsebureau, fordeles det beløb, de betaler for kampagnen. Man kan godt være med uden at være medejer, men skal levere to artikler om ugen - så får man 25 procent. Er man associeret medarbejder, der har indbetalt 2000 kr., får man 50 procent. InfoTainments opgave er at forbedre søgeresultater for samarbejdspartnerne, og rejseartiklerne skaber en højere ranking (placering) for de websites, som FerieBlogger omtaler og linker til. Vi har bragt godt 300 artikler på halvandet år og synes, at det går godt med det samarbejde, vi har skabt her”, forklarede han.
 
Det meget informative og spændende møde blev afsluttet med en livlig debat med mange spørgsmål til oplægsholderne. So-Me blev (formentlig) lidt mere jordnært for deltagerne på ganske få timer takket være de dygtige oplægsholdere.     


Til nyhedsoversigt
  • Se alle