21. august 2014

The Big Arctic 5

The Big Arctic 5
Visit Greenland er uhyre bevidst om især de visuelle virkemidler i sin promotion af Grønland, og  visningen af en kort video og fotos sagde da også mere end mange ellers velvalgte ord. Men  på  Danske Rejsejournalisters medlemsmøde d. 13. august på Arktisk Institut i Strandgade talte komunikationschef Malik Milfeldt medrivende og engageret om sit lands mange unikke attraktioner og om strategien for at øge turismen dertil.
Ikke overraskende er den grønlandske natur omdrejningspunkt. Men Malik Milfeldt understregede også, at det er vigtigt at forstå, at Grønland også er et land anno 2014 - et moderne land, som man bør glemme sine evt. fordomme om. Nuuk er i dag en moderne storby (omend i lille format) med masser af nybyggede boligkvarterer og endda i stand til at præstere myldretid om morgenen omkring kl. otte. Så mange biler er der efterhånden. Visit Greenland vil gerne ændre det konforme billede af Grønland, og målet er at få en bedre og mere korrekt dækning af Grønland som rejsemål. For os er turismen det vigtigste at arbejde med. Ikke den olie som evt. findes her.”
Først og fremmest er det landets natur og dyrelivet, som er drivkraften i turismene, for det er noget ganske unikt for Grønland. Vi arbejder med ”The Big Arctic 5”. Det er isen (isfjorde & indlandsis), nordlyset, midnatssolen, hvalerne og slædehundekørsel. Landet består af fem regioner, som hver især har speicifikke fortrin og muligheder med f.eks. forskelligt dyreliv (hvaler, hvalrosser, rener, isbjørne og moskusokser), mere eller mindre nordlys og midnatssol, længere sommer osv.
Men Malik Milfeldt påpegede, at grønlænderne selv er en stor del af attraktionen, fordi de er et hjertevarmt, åbent og gæstfrit folk.  ”A Pioneering Nation” og ”5 Must Win Battles” er andre vigtige begreber, som man kan læse mere om på www.visitgreenland.com . ”A Taste of Greenland” er et andet, for også grønlandsk gastronomi indgår i markedsføringen.

Turismen har to sæsoner
Siden januar 2012 har Visit Greenland (igen) arbejdet udelukkende med turisme. VG er Grønlands nationale, ukommercielle turistråd, drevet af det grønlandske selvstyre. Turistrådet samarbejder gerne med journalister og fotografer, men oplyser også, at det selv har en in-house fotograf, Mads Pihl, og et billedarkiv på pt. mellem 3000 og 4000 fotos. Tilgængeligheden til Grønland, dvs. flytrafikken, varetages af Air Greenland med otte fly, og der er også mulighed for at kombinere med Island og benytte sig af Icelandairs fem ruter mellem Island og Grønland.
Turist-Grønland har to sæsoner: Februar-april, hvor især slædeturismen og skiløb er aktuelt, og sommer især i juli og august, men naturligvis arbejder man på at udvide til de såkaldte skuldersæsoner som maj og september.
Visit Greenland har sammen med Air Greenland mulighed for at sponsere ca. 50 flybilletter om året til pressen, men det er til alle markeder. Man er velkommen til at ansøge om/komme med på en presserejse, når man har en plan for, hvad man ønsker at opleve på rejsen, og har afsætning. Meget gerne til visuelle medier, magasiner og aviser. Radio anses ikke for så vigtigt, for det er nu engang det visuelle, som er i højsædet. Eksempelvis er et royalt besøg fra Danmark giver uvurderlig omtale og Malik Milfeldt siger, at grønlænderne overvejende har et godt forhold til Danmark og til kongefamilien.
Han er primært interesseret i historier, der handler om og fremmer Grønland som turistland, mens erhvervshistorier kan være OK som supplement, men dog er lidt på sidelinjen. Han ønsker at  vise alle hjørner og aspekter af det store land og, trods naturens store vigtighed, også have os til at se og  forstå det nye, moderne Grønland. Man kan henvende sig på press@greenland.com



Gastronomi
For trods det at landet består af 85 procent is, så er det også så meget andet. Gastronomi, musik, mad, kunst og kultur, kreative vibrationer, kartoffeldyrkning, drivhuse med frugt i Sydgrønland samt sport- og adventure. Befolkningen er på 56.000, og de 16.000 bor i Nuuk. At de fleste bor i bygder holder heller ikke mere.

Alt muligt arktisk
Mødet foregik på Arktisk Institut, etableret i 1954, som arkiverer og formidler grønlandske dokumenter og omkring 100.000 fotos. Det fortalte arkivchef Lisbeth Valgreen om, mens hendes mand, Nuka Godtfredsen, fortalte om sit kæmpestore grafisk tegneserie-projekt, som ender med at blive til fire bøger, hvoraf to er kommet. Her i og omkring Strandgade 100 ligger også bibliotek med en af verdens største samlinger af arktisk relateret materiale, rejsebureau, filmselskaber og en arktisk butik og overfor på Nordatlantens Brygge ligger den grønlandske repræsentation.



 


Til nyhedsoversigt
  • Se alle