04. januar 2019

Rejsemesserne går en tryg fremtid i møde


Af Lissen Jacobsen

Det var den helt utvetydige melding fra de tre paneldeltagere på medlemsmødet d. 3. december 2018 på det nyåbnede Hotel Wake Up i Bernstorffsgade, der lagde hus og gløgg til arrangementet, Tak for det. Direktør Lars Pallisgaard bød velkommen og fortalte om det nye hotels faciliteter og ånd.  

De tre paneldeltagere oplever alle succes med deres messer: Projektchef Anders Ladegaard Mortensen fra MCH/Ferie for Alle i Herning, direktør Jesper Ewald fra FDM travel og ansvarshavende redaktør for Vagabond og arrangør af Rejsemessen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen. For publikum strømmer til messerne, de vil tale med rejseeksperterne face to face, og de vil rådes, vejledes og inspireres. Panelet kunne bekræfte, at der er et betydeligt salg af rejser i løbet af messerne, hvor ikke mindst de store aktører sælger meget.

Vi vil høre om det hele

Christian Adamsen lagde ud med at fortælle om sin rejsemesse, der startede i 2004, 10 år efter at rejsemagasinet Vagabond blev lanceret. At det allerede dengang hed sig, at ”folk vil kun købe” online, troede han ikke på dengang, og det har også vist sig slet ikke at holde stik. Det bekræftede de to andre panelister i deres oplæg. Publikum vil diskutere deres rejser med rejsefolk med forstand på tingene, få råd (og gode tilbud), blive guidet ud i og ude i verden, høre om rejsetendenser, få øje på nye rejsemål og høre rejseforedrag. Rejsemessen i Øksnehallen havde dengang en foredragssal, nu er det vokset til seks sale. Næste år er planen at byde på mere end 100 foredrag på de 17 timer, som er rejsemessens åbningstid (to dage). Publikum til Rejsemessen for Kvalitetsrejser søger især autentiske oplevelser og eksklusivitet. 

Eksklusivitet har naturligvis med penge at gøre, men ikke nødvendigvis kun det, sagde Christian Adamsen. Det handler også om at have noget for sig selv med familien, om at kunne være alene om en oplevelse, om ikke at ”gå i gåsegang i Berlin eller Venedig”. Samvær og fællesskab er et udpræget ønske - måske ikke med hele verden, men dem man vælger at rejse med. Aktiv ferie er også en stærk trend. Til det brug startede Adamsen i år messen Aktiv Ferie i Lokomotivværkstedet, som i 2019 bliver d. 9. og 10. marts. Det gælder om på messer at tilbyde det rigtige produkt og at ramme sit segment så godt som muligt. I år var antallet af gæster oppe på 17.532, mere end en fordobling siden starten for 14 år siden.

Fart på i Herning

Selv om Ferie for Alle i Herning er lidt mere kulørt og med ”mere sjov og ballade” – og også er en hel del større - så er det også her rejsen, der er i centrum, også mere end før, fortalte Anders Ladefoged Mortensen: Der er både meget udland, Danmarksferie, camping, golf og udeliv/aktivferie. Der er kæmpe interesse for rejser, ikke mindst er det en trend, at de ældre rejser rigtig meget.

Han fortalte, at der allerede midt i 1950’erne, i charterrejsernes spæde barndom, var rejsemarked i Herning med et langt større publikum end nu. Men fra 1997 til i år er publikumstallet steget fra 27.000 til 61.000, og fokus er og skal være på dialogen. Visionen er vedvarende at skabe de bedste og mest vækstskabende rammer inden for rejser, ferie og fritid med kvalitet, service, aktiviteter og oplevelser, være størst på antal udstillere, men også være vækstskabende for dem, for rejsebranchen og mht. antal besøgende.

”Vi har fokus på de besøgendes behov og ønsker. Vi lytter og forandrer efter behov - og gør det, vi er bedst til: Oplevelser. Vi gør mere, end kunden forventer og skaber de ønskede rammer. Nu er vi oppe på 130 rejseforedrag, for det er det, folk vil have. Det skal være turen værd at komme til Herning, og vores team brænder for at skabe den bedste messe. Vi skal nok følge med tiden, forsikrede Anders Ladefoged og præsenterede en række tal omkring antal nye kunder, salg etc., som bekræfter de tydelige tendenser om en god fremtid for rejsemesserne. I 2019 er Caribien partnerland, og på campingområdet kommer skal der være flere oplevelser.              

FDM travel gør det selv

Nye veje, nye historier. Hos FDM travel ”er vejen oplevelsen. Biveje og omveje - det er os”, sagde Jesper Ewald. USA, som er blandt de allerstørste rejsemål, har altid noget nyt at byde på, og det kan man for sjette gang opleve på FDM’s egen publikumsmesse, USA-rejsemessen, d. 3. marts 2019 på Docken i København. Her kan publikum møde en lang række af FDM’s egne, erfarne USA-eksperter, amerikanske samarbejdspartnere og turistorganisationer.  

”Fremtiden er offline, og lokal synlighed er vigtig”, sagde Ewald. FDM travel har syv rejsebureauer rundt om i landet og afholder mange møder for og med publikum hele året rundt.

”Alene i februar har vi arrangeret 53 foredrag, og d.12. maj sætter vi fokus på Australien og New Zealand på Docken. Men først gælder det USA: Vi brænder for vores destinationer og vil gerne selv sætte dagsordenen. Messerne kan gå i dybden med destinationerne, vi kommer tættere på vores samarbejdspartnere, og det skaber også en intern samhørighed, gejst og værdier. Der er en overflod af specialister på messen, 40 udstillere bare fra destinationer i USA, 29 foredrag og en masse kundemøder. Vi ser vores kunder i øjnene på sådan en messe, og den er et vigtigt markedsføringsredskab, som ikke i sig selv giver overskud”.
Jesper Ewald fortalte, at FDM travel nu er ved at afvikle deres trykte kataloger, men at der er masser af ’content’, indhold, på websitet. Det er her, ressourcerne bruges nu. Der er massevis af turforslag, men ikke mindst de store oversøiske rejsemål med road trips i bil skræddersys til de enkelte kunder. For FDM har ekspertisen og kan finde de unikke oplevelser, kunderne efterspørger.

”For at afholde sig egen rejsemesse skal man have størrelse og stab til at håndtere det. Erfaringen kommer, men første gang er tung, man skal virkelig kende destinationerne og have det nødvendige netværk. Vi kender dem fra USA fra bl.a. den store, årlige rejsemesse, IPW. Sidst men ikke mindst skal man have viljen, modet og risikovilligheden - og man skal også synes, at det er sjovt at gøre det”.


Til nyhedsoversigt
  • Se alle