14. august 2015

Veloplagt møde om Tysklands profil og PR



Referat af medlemsmøde i Danske Rejsejournalister 10. august med turistchef Bo Lauridsen fra Tysk Turist Information, afholdt hos Essencius PR i Dr. Tværgade 7.

Af Lissen Jacobsen

Mødet med den nye turistchef for Tysk Turist Information blev afholdt i anledning af, at Bo Lauridsen fornylig er tiltrådt i sin nye stilling efter 18 år som turistchef for det østrigske turistkontor. Han fortalte om sin baggrund for skiftet, men især om sine tanker, planer og visioner for det nye job, hvor han efterfølger Berndt Hässler, som har valgt at gå på pension efter mange år som tysk turistchef. Bo Lauridsen har ikke kun Danmark som sit ansvarsområde, men også Sverige, Norge, Finland, Island, de baltiske lande, Polen og Rusland.
Bo Lauridsen fortalte åbent om, hvordan han er ved at sætte sig ind i sine nye opgaver for det meget store rejseland Tyskland, som ifølge statistikkerne om antal overnatninger er det foretrukne rejseland for danskerne. I 2014 var der 3,14 millioner danske overnatninger i Tyskland, hvilket er en stigning på 5,9% fra året før. Ordet ”foretrukne” er kun baseret på overnatningsstatistikkerne.
De 18 tilstedeværende rejsejournalister var meget spørgelystne, og spørgsmålene gik naturligt nok meget på, hvordan Bo Lauridsen fremover vil varetage promoveringen af Tyskland - hvilket billede af landet ønsker man egentlig at ’sælge’, og hvordan vil han agere i forhold til presserejser. Han kunne fortælle, at Facebook og andre sociale platforme kommer til at spille en stor rolle i kampagnerne, og at man skal forvente færre trykte brochurer.
Tysk Turist Informations hovedkontor i Frankfurt fastlægger de temaer, som landet vil satse på hvert år. Temaerne næste år er henholdsvis ”Luther” og ”Natur”.  Et af de ny initiativer er ”trætopsvandringer”, og bæredygtighed (på flere måder) er en rød tråd. Disse temaer gælder Tysklands PR-kampagner og i forhold til internationale presseture, ligesom de vil være udgangspunktet for eventuelle presseture arrangeret af Bo Lauridsen og Birgitte Guldberg begge fra Turistkontoret. Birgitte supplerede under arrangementet Bo med diverse oplysninger.
”De overordnede temaer er fastlagt og bestemt fra hovedkontoret, hvor pengene jo også kommer fra. Men vi vil finde relevante vinkler, undertemaer og historier, så det bliver interessant og vedkommende for danske rejsejournalister. Med hensyn til billedet af Tyskland, er det jo hele landet, vi skal sælge, også de måske mindre oplagte steder – ikke bare de kendte. Men det kunne være sådan her: At i Tyskland får du indhold og oplevelser, du har råd til hos gæstfri værter, produkter af høj kvalitet og virkelig god service. Sådan må I gerne opfatte det. Dette i kombination med natur, store familiecentre, familieparker og byer i alle størrelser. Det er absolut ikke kun et gennemkørselsland, og hvis, så tror jeg kun, det gælder dem, der bare skal skynde sig sydpå. Men vi skal da bestemt se på denne evt. problematik. Men over tre millioner overnatninger taler vel også sit sprog, ”sagde Bo Lauridsen.
Som svar på en række spørgsmål, sagde Bo Lauridsen blandt andet:
”Vi vil prøve at løse de problematikker, I peger på, bedst muligt. Det bliver meget spændende og udfordrende for mig at have fået opgaven med at promote dette store land. Til det brug skal vi blandt andet. analysere målgrupperne, som er aktive familier, golf og måske andre sportsrejser (det kunne være fodbold), wellness, måske noget med korte bustursgrupper (2-3 dage) med et lidt ældre publikum – og det hele også gerne i ydersæsoner sagde ”Mr. Ski”, der ikke endnu kender meget til de tyske skimuligheder efter mange år med Østrig. Han kunne dog oplyse, at der sidste år var 400 skirejser til Harzen fra Danmark. Men ellers blev Tysk Turist Informations egne mål og visioner suppleret med askillige journalisters input – som city breaks, cykling, gourmet, vinture, shopping.
Angående individuelle presserejser kan man henvende sig med ideer til turistkontoret her, så går man videre til de forskellige delstater. Som Bo udtrykte det, så ”filtrerer vi jeres ideer og ønsker, så det giver mening for dem dernede”.
Nyhedsbrevet har manglet et stykke tid, men det starter igen til september. Der er da heller ingen tvivl om, at der er masser af begivenheder af alle slags og interessante steder i vores sydlige naboland. Tak til Bo og Birgitte for et meget veloplagt og informativt møde.   
 
 


Til nyhedsoversigt
  • Se alle