16. november 2015

De er super-trendy og på alverdens must see-lister

Fra venstres ses sekretariatsleder i Danske Rejsejournalister Aage Krogsdam, derefter pressechef Süsanna E. Sørensen, Visit Færøerne, pressechef Malik Milfeldt, Visit Greenland og pressechef Ragnheidur Sylvia Kjartansdottir, Promote Iceland.

 

Af Lissen Jacobsen
Grønland, Island og Færøerne får større og større opmærksomhed i store, udenlandske medier som New York Times, Condé Nast, Sunday Times, Lonely Planet m.fl. De trender, som det hedder, og har alle gode udsigter for turismen i 2016. Det handler om stor natur, varierede og talrige kulturtilbud, udendørs aktiviteter, lækker nordisk mad og meget mere.
Der var godt fremmøde og fine rammer, da Danske Rejsejournalister forleden var inviteret til at holde medlemsmøde i Det Nordatlantiske Hus, hvor Færøerne og Grønland har repræsentation og Island sin ambassade. På de 7000 kvadratmeter afholdes også konferencer, koncerter, udstillinger og mange andre events. Fra 1767 var det gamle pakhus centrum for handel med tranolie med levering i hele Europa, og herfra udgik også ekspeditioner og handel med de nordatlantiske øer. Efter mange år kom huset igen i brug i 1999.
Ásta Stefánsdottir bød som repræsentant for Nordatlantens Brygge velkommen, og så havde hvert land en halv time til at fortælle om destinationens tilbud og muligheder, om fremgangen for turismen, og hvordan der arbejdes med dette. Især Island og Færøerne har betydelig fremgang i antal turister, mens det er lidt sværere i Grønland, der er mindre tilgængelig.  
Det er for alle tre ikke mindst den store natur, der lokker. Men også de mange muligheder og aktiviteter i den, det kulturelle, herunder ikke mindst musik, de nye tiltag inden for mad og restauranter, kunst, design, events af alle slags. Det er i høj grad også de lokale indbyggeres engagement og involvering i at repræsentere og promote hver deres specialiteter. Island har ligefrem opfundet den levende søgemaskine. I stedet for at spørge, skal man spørge Gudmundur. Syv mennesker, man kan spørge om hvad som helst. 98 procent af alle, der hedder Gudmundur, bor i Island.
Pressechef Súsanna E. Sørensen fra Visit Faroe Islands talte også om, at ”hjemmegæstfrihed” er en vigtig faktor, om at Færøerne har ”meget vejr” (godt sagt), om de mange kreative der flytter retur til øerne og skaber kunst, design, litografi, lydstudier, musik og festivaler, ny gastronomi og toprestauranter og om dem, der blev og fører gården videre i 17. generation. Om vandreture, dykning, kajak, fiskeri og nu også vinmonopol på flere af de 18 øer. Alle de engelske buzzwords starter på U, og kan lige så godt bruges på dansk, f.eks. uberørt, utæmmet, utroligt, ufortalt, ulig noget andet. Dette forekom i det hele taget som et clou for alle tre destinationer. Danmark er det vigtigste marked, de andre nordiske lande, Tyskland, Storbritannien og lidt Italien, og mere USA er på ønskelisten i samarbejde med Islands succes med mange nye flyruter. Også Grønland regner med, at det kan dryppe på dem, både fordi det ligger tæt og øger tilgængeligheden til det store land, som har et stort net af nationale lufthavne, ikke alle lige rentable. 
Færøerne havde 160.000 gæstenætter i 2014 og har store mål, også om at huse flere konferencer i de svære sæsoner. Man inviterer gerne på (især) individuelle ture til presse med fast aftale om afsætning, både journalister, bloggere og Instagrammere. De digitale medier er vigtige, selv om de er svært målbare. Solformørkelsen i marts gav mange ekstra turister og masser af omtale ude i verden, og det kan godt mærkes. Der kom 66 krydstogtsskibe i forhold til de normale ca. 50.
Projektmanager Ragnheidur Sylvia Kjartansdottir, Promote Iceland, fortalte langt hen ad vejen sammen historie, men succesen i Island er endnu mere tydelig. Som nævnt gavner de mange flyruter til Canada og USA, der hele tiden øges.
”Island er for dem, der rejser i eventyrets ånd”, og som vil inspireres, og vi arbejder målrettet med ’den oplyste turist’ mellem 20 og 65 år - dem, der ikke følger flokken. Eventyr, rent miljø, bæredygtighed, mystik, kreativitet, kultur og mad er nøgleord. Her er mange events, og der er altid en historie at fortælle. Det store land vibrerende hovedstad Reykjavik byder på utallige muligheder. Der er 12 lufthavne, og hver af syv områder har sit eget website: Reykjavik, Reykjanes, highlands, nord, syd, øst og vest. Der er hele 170 varme kilder, ikke kun de få kendte og et utal af ekstraordinære naturoplevelser.
Presseture foregår næsten kun fra oktober til april. Hver måned sætter Island ny rekord i antal turister. Alene i oktober var der 100.000 og indtil nu i 2015 1,1 million. Øgningen er 20 procent på fem år. Desuden mange cruise-ankomster.  
Så kom pressechef Malik Milfeldt, Visit Greenland, på banen. Som nævnt går det ikke helt så hurtigt for det enorme land med ca. 60.000 turister pr. år, måske især fordi der er nogle flaskehalse, f.eks. om der skal udbygges med længere baner (og dermed større fly) i nogle lufthavne – eller ikke. Hoteller er der ikke for mange af. 
”Landet af is”, kalder nogle medier Grønland. ”Kraftfuldt og mytisk”, siger andre. Jeg vil også nævne ren luft, rent vand, friske råvarer og god mad. Nøgleord er også tilpasning ift. fangertradition versus moderne samfund og klimaændringer. Vi er pionerer, for det er nødvendigt. Vi har dyreliv med rensdyr og moskusokser, der trækker længere sydpå. Isbjørne skal man ikke lige regne med at se. Selvfølgelig også The Big Arctic Five (se website). Vi er i gang med meget, bl.a. Soft Adventures, men ting tager tid her og er ikke gennemreguleret. Der har også for Grønlands vedkommende været meget positiv medieomtale i år, og senere i år kan man se i TV, at DR-programmet Hammerslag har været på besøg. Der er masser her, som medierne kan tage fat på. Grønland fylder allerede mere end før i det danske medielandskab, men jeg oplever stadig en lidt udefineret negativ indstilling. Det er dog blevet meget bedre”.
Grønland er på 2.166.056 kvadratkilometer, og det er stort set kun byerne på især vest- og sydkysten, der besøges, især Ilullisat (Jacobshavn) og Nuuk. Godthåb)  Man kan også opleve landet på fire-fem dages sejlads lang vestkysten. I dagene 6. til 11. marts 2016 afvikles Greenland Adventures. Medierne inviteres primært mellem september og april med tre til fem overnatninger. Lonely Planet anbefaler Grønland som Best Travel 2016.
Alle tre nordatlantiske destinationer har fået mange fine ord med på vejen og har hver især masser af innovative og fremadrettede turisme- og markedsføringsplaner og strategier, som det ses. Vi blev fint beværtet og overrasket med trommedans og sang som afslutning. Se de tre landes websites for meget mere information.
 
 


Til nyhedsoversigt
  • Se alle