01. februar 2016

Tre fine muligheder for ferie til søs

Deltagerne fik et meget fint indblik i vandvejene af  fra venstre Christine Engen, Star Clippers, Håkan Gullberg, Gøtakanalen  og Heidi Maak, Vitus Rejser.


Danske Rejsejournalister havde torsdag d. 28. januar fokus på de meget populære rejser til havs, på floder og på kanaler & søer. Et panel repræsenterede tre forskellige måder at tage vandvejen på.
Direktør for Vitus Rejser, Heidi Maak, præsenterede de flodkrydstogter på Europas floder, som bureauet har mangeårig erfaring og succes med. Skibene medtager som regel mellem 100 og 150 passagerer og anløber midt i centrum af mange byer på deres vej. Tempoet er roligt, og der er lagt stor vægt på hygge og god service. I mange tilfælde chartrer bureauet selv skibet og er involveret i mindste detalje. Vitus Rejser var de første til at tilbyde flodsejlads på russiske floder for mange år siden, og efter tre års pause er de genoptaget fra i år. De rimelige priser inkluderer alt, og der er mange forskellige og af varierende længde.  
Håkon Gullberg, tidligere salgsdirektør, nu freelance-konsulent for Rederi Gøtakanalen, fortalte om den helt specielle sejlads på den snart 200 år gamle Götakanal mellem Göteborg og Stockholm inklusive tre store søer. Det foregår på de tre skibe Juno, Wilhelm Tham og Diana fra hhv. 1874, 1912 og 1931. Turen på i alt 390 km foregår via 66 sluser, og nøgleord er idyl, afslapning, fred og ro. Kahytterne er beskedne, til gengæld er mad og service helt i top. Gullberg erkender, at prisen på et kryds (af tre, fire eller fem dages længde) betyder, at målgruppen nok især er de såkaldte WHOPS: ”Wealthy, healthy, older people”.   
 
Direktør for United Spirit Nordic og PR-ansvarlig for Star Clippers i Middelhavet, Caribien og Asien, Christine Engen, repræsenterer luksuskrydstogter med de tre flotte, femmastede sejlskibe Royal Clipper, Star Clipper og Star Flyer. De to sidstnævnte er identiske og rummer op til 170 gæster, mens det endnu mere grandiøse Royal Clipper kan have 227, og alle har de bedste faciliteter. Krydstogterne ligger ikke i den billige ende, men appeller alligevel også til børnefamilier ud over et mere voksent publikum. At det er en ganske særlig oplevelse at rejse med de majestætiske sejlskibe, som også sejler på Suez og Panama, Cuba og over Atlanterhavet, var man ikke i tvivl om.   
   
Håkon Gullberg og Christine Engen prioriterer god mediekontakt til rejsejournalister og er interesseret i rejseartikler i trykte medier, mens Heidi Maak især bruger markedsføringsressourcer på platforme som Facebook, Google, Trust Pilot, annoncer, gæsteanmeldelser og udsendelse af nyhedsbreve. Gullberg og Engen gav klart udtryk for, at de mener, at traditionelle rejseartikler ikke alene stadig har stor betydning, men ligefrem er nødvendige, og at de er langt mere værd end annoncer. Men klart nok er det blevet vigtigt sideløbende at begå sig på f.eks. Facebook, Instagram og blogs, ligesom aviser og blade jo også lægger deres artikler online, sagde Christine Engen. Der fulgte en længere debat om dette.
 
 



Til nyhedsoversigt
  • Se alle