27. februar 2017

VisitAarhus hædret for unik kommunikationindsats




VisitAarhus vinder Havfrueprisen 2017 for organisationens fokus på kultur i markedsføringen af Aarhus og Region Midtjylland. (Formand for Danske Rejsejournalister Anne-Vibeke Isaksen og Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus). Foto: Danske Rejsejournalister.



VisitAarhus blev fredag den 24. februar tildelt Danske Rejsejournalisters ”Havfruepris” for organisationens fokus på kultur i deres markedsføring af Aarhus og Region Midtjylland.

 

Ved at samle attraktioner som ARoS, Moesgaard Museum og Den Gamle By, gastronomiske oplevelser på byens Michelin-restauranter og titlen som Europæisk Kulturhovedstad 2017 under én brandinghat har VisitAarhus gjort kulturgæster fra både ind- og udland opmærksomme på destination Aarhus. Senest med internationale omtaler i Vogue, The Washington Post og The New York Times samt en topplacering på Lonely Planets liste over Europas hotteste destinationer. 

 

For indsatsen er VisitAarhus nu blevet overrakt Havfrueprisen, der uddeles af Foreningen af Danske Rejsejournalister. Prisen går til en person eller en virksomhed, der i det forgangne år har gjort en hel speciel og prisværdig indsats for danskerne på deres ferie i Danmark.

 

”Aarhus har i den grad bidt sig fast i kulturen. I Danmark er det 34 procent af turisterne, der er kulturturister, men i Aarhus er det hele 69 procent. VisitAarhus har tænkt både nyt og stort. De har brugt kulturen som ”driver” for turismen og er de nået langt ud over Danmarks grænser i fortællingen om Aarhus. De har desuden formået at udnytte titlen som Europæisk Kulturhovedstad optimalt og fået placeret Aarhus på verdens- og Danmarkskortet ved at samle fortællingen om byens mange, kulturelle kvalitetsprodukter,” siger formand for Danske Rejsejournalister Anne-Vibeke Isaksen, der overrakte prisen under feriemessen ”Ferie for Alle” i MCH Messecenter Herning fredag morgen.

 

Hædersbevisningen bliver selvsagt modtaget med stor glæde hos VisitAarhus, der opfatter prisen som et skulderklap til både organisationen selv samt turismeerhvervet og kulturinstitutioner fra hele regionen. 

 

”En fokuseret turismeindsats de sidste tre år – hvor vi har spændt det samlede aarhusianske kulturudbud benhårdt foran markedsføringen af destinationen – har gjort kulturturismen til et omdrejningspunkt for udvikling af turismen i Aarhus og hele Region Midtjylland. I tæt dialog med turismeorganisationer og kulturinstitutioner har vi arbejdet dedikeret for at promovere Aarhus som Second City på både den nationale og internationale scene. Det er denne arbejdsindsats og de samarbejder, vi høster frugten af nu, og det er vi meget glade for og stolte over,” Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus.

 

I perioden fra 2011 til 2015 er der sket en stigning på over 41 procent på de kommercielle overnatninger i Aarhus, som i dag tæller over en million. Aarhus er i 2017, sammen med Region Midtjyllands 18 andre kommuner, Europæisk Kulturhovedstad under temaet ”Rethink”.

 

 

 



Til nyhedsoversigt
  • Se alle