Hvordan er man bæredygtig som forlystelsespark? Og vil Bakken, som består af en lang række individuelle teltholdere, være med i bæredygtighedsarbejdet? Hvornår skal en forlystelse skiftes ud, og hvor langt er det seje træk med at finde en ny, sikre finansieringen, skabe den fornødne plads og slutteligt installere den. Disse og mange andre spørgsmål fik vi svar på af et meget veloplagt og ærligt debatterende panel på en meget varm sommerdag, hvor 27 medlemmer fra Danske Rejsejournalister deltog.
Danske Rejsejournalister havde nemlig inviteret til paneldebat, hvor fire store forlystelsesparker sad klar til debat. Det skete lige før sommerferien torsdag den 27. juni klokken 15.00 – 16.30. I panelet sad de fire toneangivende aktører: Administrerende direktør Andreas Andersen fra Liseberg i Gøteborg, Administrerende direktør Ole Andersen fra Dyrehavsbakken, Kommerciel Direktør Niels Erik Folmann fra Tivoli og Kommerciel Direktør Rasmus Mortensen fra Fårup Sommerland.
Tivoli var vært ved et fornemt traktement på det smukke Tivolislottet, hvor de bød på kaffe, sodavand, slik og gode sandwiches. Ordstyrer var Danske Rejsejournalisters forperson, Rikke Koks Andreassen.
Det er svært men slet ikke umuligt at være bæredygtig, når man er forlystelsespark. Og det arbejder de da også alle fire ihærdigt med. Og det er heller Ikke fordi man ikke vil, men fordi forbrugerne ikke for alvor efterspørger en bæredygtig forlystelsespark. Banker, EU og andre kan til gengæld bane vejen for, at forlystelsesparkerne bliver bæredygtige, og det kan synes besværligt men som en af dagens talere sagde: “På den lange bane er den bæredygtige forlystelsespark det eneste rigtige”.
Og hvordan er det så med publikumsinteressen for forlystelsesparkerne? Efter pandemien var den grænseløs, hvor interessen nu stabiliserer sig. Men som følge af renten og den økonomiske situation i Danmark holder danskerne og svenskerne nok lidt igen på pengene. Alle var enige om, at Halloween og lignende temauger trækker mange gæster til og bestemt er ’return on investment’.
Forlystelsesparkerne er dog kommet for at blive efter de – for manges vedkommende – første 100 år på bagen, og spreder stor glæde dagligt. Det kulturelle udbud udvides hele tiden med koncerter, begivenheder, madfestivaller og temauger. Kulturudbuddet er et godt og vigtigt supplement til forlystelserne, både indtjeningsmæssigt og hvad gælder branding. Her er det virkelig gynger og karruseller, der supplerer hinanden.
Der er mange fællestræk ved de fire forlystelsesparker men også forskelligheder. Vi fik et interessant indblik i både glæder, sorger, udfordringer og fremtidstanker.
Tivoli gav adgang til haven efter arrangementet, og det var der mange medlemmer, der benyttede sig af.
Tak til Niels, Andreas, Ole og Rasmus! Og til alle de medlemmer, der kom.