Danskerne ferierer gerne i Danmark. Det var budskabet til medlemsmødet 17. juni om turisme i Danmark på Rungstedgaard Hotel over for Rungsted Havn. Før mødet fik vi en kort rundtur på hotellet, der også er konferencecenter med 60 konferencelokaler. Hotellet er smukt indrettet og sørgede for et flot traktement efter mødet. Dagens panel var overvejende optimistiske og mente, at vi danskere for alvor har fået mere lyst til at holde ferie herhjemme. På den korte bane på grund af Corona-krisen, og at vi først nu fra d. 27. juni for alvor kan rejse ud i Europa. Men der har længe været en væsentlig stigning i danskernes leje af sommerhuse i Danmark, fortalte direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening, Carlos Villaro Lassen.
Han var sammen med Brian Lindorf Hansen fra Visit Lolland-Falster, Christine Jürgensen, udviklingskonsulent i Dansk Kyst & Naturturisme og Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, med i panelet, som hver gav deres bud på danskernes holdning til ferie i Danmark.
Villaro bekræftede, at udenlandske (især tyske) turister længe har været af meget stor betydning for sommerhusudlejningen i Danmark, specifikt på de vestjyske kyster, men antallet af danskere på sommerhusferie i DK har været væsentligt opadgående i de seneste år: ”Sommerhuse er den største overnatningskapacitet (måske bortset fra outdoors). Så lige fra starten af krisen har vi kunnet udleje til danskere, men nu vil vi da også glæde over de lange køer ved grænsen. Corona-krisen har givet vækst hos os, men det vil også have en blivende effekt. For det handler ikke kun om selve sommerhuset, men også om naturen, butikkerne, kulturoplevelser, identitet, fællesskab – det er en hel værdikæde”.
Outdoor-eksperten Christine Jørgensen talte varmt for SIT, Special Interest Tourism: Vi skal selv virkelig tro på, at outdoor ér noget specielt, og at det faktisk er for alle dem, der ikke ”kan” selv. Det er amatørerne, ikke verdensmestrene, vi arbejder for. Med en outdoor-handleplan og en håndbog i kommerciel outdoor-turisme vil for alvor professionalisere det.
Brian Lindorf Hansen, Visit Lolland-Falster var glad og kunne fortælle, at Lolland-Falster kun er 20 procent bagefter på nuværende tidspunkt, og det skyldes mest, at Lalandia var lukket indtil 8. juni. Visit Lolland-Falster skulle netop til at trykke på knappen for den nye kampagne, hvor Sydhavsøerne er det nye navn for de 27 øer, som området faktisk består af: ”Kampagnen har været en succes, og vi havde behov for den stolthed, vi føler nu. Vi har 1,9 millioner overnatninger på et år, og vi har faktisk for få sommerhuse. Der er udsolgt nu, og det er faktisk den største udfordring. Vi får lige så mange danske turister fra vest som fra øst. Pt. har vi 54 procent flere danskere, som har fyldt hullerne ud for tyskerne”.
Lars Ramme Nielsen fra Dansk Erhverv, som rummer otte brancheforeninger, var noget mindre optimistisk: Turismen er hårdt ramt: ”Når ”respiratoren”, dvs. de store hjælpepakker stopper, vil vi blive ramt af konkurser. Det har været 15 utroligt hårde uger, siden alting lukkede, og vi har brugt utrolig meget tid på Rejsegarantifonden. Men det har givet nogle pejlemærker”.
Hanne Høiberg åbnede debatten med dette spørgsmål: Hvor vil det her ende?
Lars Ramme Nielsen udtrykte stor bekymring for især turismen i København, hvor hotellerne i høj grad mangler turister. KBH er en slem cocktail, sagde han: ”Hoteller, incoming-branchen, kongresser, krydstogter har indtil videre ikke fået en eneste krone. Mange fly er stadig på jorden Det har også afgørende indflydelse på københavnernes København. Vi er vant til kulturliv og fart på KBH”.
Carlos Villaro er ikke så bekymret: ”Vi må tage et opgør med fejlslagne teorier, f.eks. er airbnb og korttidsudlejning en fejl, ligeledes ’hotelbyen på Kalvebod Brygge’. Vi skal tænke anderledes, for hotellerne udkonkurrerer sig selv, der bygges for meget. Vi skal supplere med målrettet kortferie-strategi og bygge op om store events. Vi skal tjene penge på diversitet. Vi har ambition om at bygge tre sommerhusøer ude i Vesterhavet – 10.000 sommerhuse x 3 + camping + badehoteller. Brug de øer. Brug Danmark på en anden måde, gør landet relevant for danskerne. Små greb kan gøre meget, og der er plads til alle. Vi skal bruge kapaciteten klogere, for vi får mange flere turister i de næste 10 år”.
Lars Ramme Nielsen: ”Ja, corona har givet os nye laboratorier. Lad os få has på grænsehandel og airbnb. Alt for mange har brugt det”. Christine Jürgensen: ”Vestkysten har det hårdt, men mange har genopfundet sig selv ift. at være udendørs. Det kan vi kapitalisere på. På naturområdet skal vi have skabt bedre infrastruktur med bedre stier og flere stier og ny organisering af dem. Crowd management er det vigtige, for der kommer vækst i DK’s turisme”.
Eyvind Olesen mente, at danskerne primært vil udenlands og ikke ’nøjes med Fanø’. ”2,5 mio. tager på pakkeferie om året. Det danske vejr, priserne, momsen med mere er forhindringer. I fighter godt, men kommer ikke videre. Det er godt med tiltag, men danskerne vil ud i solen, og dansk ferie er reserveferie”, sagde han pessimistisk.
Lars Ramme Nielsen: ”Danmark er et gigantisk rejseland. Prøv at se Danmark gennem tyskernes øjne! Villaro: ”Vi har fået øjnene op for en regulær turismeindustri langs de danske kyster. Ferien uden for de fire store byer konkurrerer ikke med f.eks. sommerhusturisme. Kystturismen er en kæmpeindustri”. Lindorf: ”20 procent af de ferierende er i region Sjælland, og de kommer også til København. Det skal bare sættes i scene”.
Debatten fortsatte livligt med udtalelser som f.eks. at ’Danmark er ikke dyrere samlet set, og feriehusproduktet kunne godt koste mere. Vi sætter ikke priserne op, som Bornholm f.eks. gør under Folkemødet”. ”Vores udendørs infrastruktur kan godt klare mange gæster. Det er ikke friluftslivet, men de store industrier, der skader den. Vi kan gå, hvor vi vil, men bedre stier, f.eks. oplevelsesstier, ville være endnu bedre”. ”Vores Sydhavsø-kampagne er et godt greb og en fed brandinghistorie, og vi har faktisk flere turister på Lolland-Falster end Bornholm”. ”Der har været sat skub i samarbejdet i de senere år. Vi konkurrerer ikke med hinanden. For første gang markedsføres Danmark fælles over for danske turister, og det er ikke køleskabet, der er vigtigt, men indholdet. Men hovedstaden bløder, og krydstogt og incoming er i chok”.
”Bæredygtighed og kvalitet er i højsædet, og Danmark har noget, folk kan lide: Hygge og ro og natur, natur, natur. Som Lars Ramme rundede af: ”Klima og bæredygtighed er megatrends – og de to nye trends er hygiejne og afstand”.